Je kent het ongetwijfeld wel: de honderden klantenkaarten die in je portefeuille zitten. Je hebt er zodanig veel dat je ze nooit kan vinden wanneer je ze nodig hebt, niet bijhebt als je in de winkel staat of zelfs gewoon de moeite niet meer doet om mee te doen aan het sparen van punten (want ze leveren toch niets op). Vandaag geen review over het concept van klantenkaarten, want of ze nu iets opbrengen of niet, je loopt er toch mee op zak. Het team achter Qustomer dacht na over het concept en kwam met de oplossing waar iedereen al langer naar vroeg, alle klantenkaarten in 1 app op je smartphone. Een concept waarin ze lijken te slagen. In de tijd dat ik de digitale klantenkaart gebruik, zijn er al vele handelszaken bijgekomen in mijn buurt en gebruik ik de app dus ook meer en meer.

Klanten

Voor klanten biedt deze applicatie vooral het voordeel dat ze geen 100 kaartjes meer moeten meesleuren maar enkel hun gsm. Daarbovenop kunnen ze altijd kijken hoeveel spaarpunten ze al hebben bij elke winkel, en ook waarvoor ze deze punten kunnen inwisselen. Zo kun je in broodjeszaken bijvoorbeeld je punten inwisselen voor een drankje, maar kun je je punten ook opsparen voor een gratis broodje of zelfs cinematickets.

Wanneer je de applicatie voor het eerst gebruikt, moet je natuurlijk enkele gegevens voorzien, elke zelfstandige is immers geïnteresseerd in je gegevens zoals postadres, e-mailadres, … om je van gratis reclame te voorzien (hoewel ik tot nu toe geen klant ben bij winkels die dit effectief doen). Daarna wordt op je scherm een eenvoudige QR-code getoond, je klantenkaart.

De Qustomer-app werkt heel eenvoudig: in elke handelszaak die voorzien is met dit stukje technologie, staat een iPad waarop software draait van Qustomer, de verkoper tikt het betaalde bedrag in, de klant toont zijn QR-code even aan de iPad en de front-camera zorgt voor de rest. Het nieuwe saldo verschijnt onmiddellijk op beide schermen, en als je voldoende krediet hebt, kies je van welk voordeel je wil genieten.

Persoonlijk ben ik een voorstander van dit soort ‘uitvindingen’. Weg met al die kaarten en terug naar een dunne portefeuille. Het enige negatieve punt aan deze app is de mogelijke schending van je privacy. Wie iets kent van data-mining, zal immers direct inzien tot welke analyses je kan komen door al deze gegevens te verbinden…

Een overzicht van alle winkels in jouw buurt die gebruik maken van Qustomer kan je vinden op de website van Qustomer of via de app.

Winkels

Ook voor wie een winkel uitbaat kan de Qustomer-app zeker interessant zijn. Eerst en vooral zullen klanten sneller de app gebruiken wanneer de winkel slechts sporadisch bezoeken. Dit in contrast met de ‘ouderwetse’ klantenkaart, waar ze eerst een uur papierwerk moeten invullen om dan hun portefeuille te kunnen aandikken met uw plastieken kaartje (Qustomer heeft reeds meer dan 100.000 gebruikers).

Verder biedt Qustomer de handelaars een dashboard aan, dat we helaas niet hebben kunnen testen, maar waar je volgens de reclame eenvoudige analyses kunt maken van je klanten, maar waarmee je ook je klantenbestand kan beheren en hun e-mailadressen kan verzamelen voor je maandelijkse nieuwsbrief met koopjes.

Handelaars kunnen terecht op de website van Qustomer: https://www.qustomer.com/be-nl/pages/business 

Comments

comments